Zzp’er of schijnzelfstandigheid? De fiscus gaat strenger controleren
Op dinsdagavond 10 december en donderdagavond 12 december 2024 organiseerden we als Scholtens advocaten & adviseurs in goede collegiale samenwerking met MK Administratie uit Creil twee informatieavonden voor ruim 175 relaties van de beide kantoren. Zowel opdrachtgevers die regelmatig zzp’ers inhuren als zzp’ers zelf waren vertegenwoordigd in het Zilveruitjestheater in het prachtige nieuwe kantoor van MK administratie in Creil.
De avonden stonden in het teken van de aankondiging van de Belastingdienst om met ingang van 1 januari 2025 te gaan controleren op naleving van de wet DBA. Het draait vooral om de vraag of er wel of niet sprake is van schijnzelfstandigheid. En hoe voorkom je dan vanuit beide perspectieven problemen?
Veel opdrachtgevers, maar ook ingehuurde zzp’ers vragen zich af wat deze ontwikkeling met zich brengt en vragen zich af of zij nog wel op de huidige wijze kunnen doorgaan. Zo hoorden we onder andere bezoekers zeggen ”Ik ben opdrachtgever en huur diverse zzp’ers in. Kan dit straks nog wel of moet ik deze mensen een arbeidsovereenkomst aanbieden?” “ Ik ben zzp’er, maar heb maar één opdrachtgever. Ziet de Belastingdienst mij als schijnzelfstandige en loop ik dan het risico op een naheffing?’’
Handhaving Wet Degulering Beoordeling Arbeidsrelaties
Advocaten Harry Scholtens en Gerwin Wezelman hebben de aanwezigen aan de hand van het Deliveroo-arrest uit maart 2023 bijgepraat over de punten die bij het beantwoorden van die vragen relevant zijn. Harry Scholtens stond eerst stil bij de inwerkingtreding van de wet DBA (Wet Degulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Na de afschaffing van de VAR-verklaring in 2016 is de wet DBA daarvoor in de plaats gekomen. De gedachte van het invoeren van de wet DBA was onder meer het aanpakken van het probleem van schijnzelfstandigheid en het meer gezamenlijk verantwoordelijk maken van opdrachtgevers en zzp’ers voor de vormgeving van hun arbeidsrelatie. De controle op naleving van deze wet door de Belastingdienst werd vrij snel na invoering stopgezet vanwege kritiek op de wet. En die bevriezing van controle is de laatste jaren ook blijven doorlopen. In 2023 heeft de Belastingdienst echter aangekondigd, dat men mede gelet op het Deliveroo-arrest, per 1 januari 2025 weer gaat handhaven.
Deliveroo-arrest
In dit arrest heeft de Hoge Raad in 2023 bepaald dat de maaltijdbezorgers van Deliveroo schijnzelfstandigen zijn en dus als werknemers moeten worden beschouwd. Gerwin Wezelman heeft aan de hand van de negen aandachtspunten die in dit arrest naar voren zijn gekomen aandacht besteed aan de vraag of er wel-of-geen sprake is van schijnzelfstandigheid. Hij vertelde de aanwezigen dat een arbeidsovereenkomst drie kenmerken heeft: arbeid, loon en gezag. Het element ‘gezag’ is het belangrijkste onderdeel in het kader van de beoordeling van schijnzelfstandigheid, anders gezegd: ben je een echte zzp’er of niet?
Fiscale gevolgen
Fiscalist Pieter-Jan Voerman van MK Administratie behandelde de fiscale gevolgen die een overtreding van de wet DBA met zich kan brengen. De controles en onderzoeken gaan gelijk in 2025 beginnen en hij legde uit hoe de Belastingdienst te werk gaat bij onderzoeken. Bij handelen in strijd met de wet DBA zullen er serieuze consequenties zijn en daarom is het goed je eigen positie nu goed tegen het licht te houden. Voorbeelden zijn het opleggen van boetes en naheffingen en dan ook met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025.
Hoe voorkom je het overtreden van de wet DBA?
Gerwin Wezelman sloot de informatieavonden af met een aantal adviezen, tips en tricks. Belangrijk is de afspraken over de onderlinge samenwerking in een schriftelijke overeenkomst vast te leggen. Iedere situatie is anders en dat betekent vooral maatwerk.
Quick scan
De avonden werden afgesloten onder het genot van een hapje en drankje. Daarnaast was er de mogelijkheid om met de andere aanwezigen in gesprek te gaan. ,,Ik ben een stuk wijzer geworden,’’ reageerde een ondernemer. ,,Ik maak me geen zorgen’’, zei een ander. ,,Maar er is ook nog veel onduidelijk’’, gaf een zzp’er aan. ,,Ik ga een quick scan aanvragen’’, besloot zijn buurman. De drempels voor een dergelijk advies van MK administratie en Scholtens advocaten & adviseurs zijn in deze periode extra laag gemaakt. De beide kantoren bieden een gezamenlijke quick scan aan met onder andere een adviesgesprek van een fiscalist én een advocaat voor een bedrag van € 295,– exclusief btw.
Heb je de avond gemist of wil je je opgeven voor een quick scan? Neem dan contact met ons op via 0527-618333 of info@scholtensadvocaten.nl.