Matthijs de Booij, Hindriks Machineverhuur
,,Bij Scholtens advocaten & adviseurs hebben ze geen 9-tot-5-mentaliteit’’
De drang om ondernemer te worden zat er bij Matthijs de Booij, zoon van een fruitteler uit de Noordoostpolder, al vroeg in. Zijn broer zou het fruitbedrijf overnemen en Matthijs belandde, onder andere als shovel- en kraanmachinist, in het bedrijf van Roel Hindriks Machineverhuur in Lelystad. Deze onderneming is gespecialiseerd in de verhuur van machines in de op- en overslag, afvalverwerking en recycling.
Overname Hindriks Machineverhuur
In 2013 vond ik de tijd rijp om bij meneer Hindriks thuis op de koffie te gaan en hem op de man af te vragen of ik het bedrijf zou kunnen overnemen’’, weet Matthijs nog goed. ,,Meneer Hindriks had daarvoor de leeftijd en ik wist dat hij zijn goedlopende bedrijf met een stabiel klantenbestand liever niet aan een groot concern wilde verkopen. Meneer Hindriks gunde mij de overname. Ik heb nog drie jaar voor hem gewerkt en in die periode werkten we aan de definitieve overname. In 2016 was het zover en was ik eigenaar. Meneer Hindriks bleef wel nauw betrokken bij de onderneming.’’
Van mondelinge afspraken naar schriftelijke contracten
Roel Hindriks, hij is helaas in 2018 overleden, was van een andere generatie en was gewend om zaken te doen op basis van mondelinge afspraken en soms summiere afspraken op papier. En dat werkte tot dan prima. Matthijs: ,,Niet lang na de overname fuseerden een paar klanten van ons en vond er ook nog eens een overname plaats door een grote onderneming. Opeens had ik een reusachtige klant, die ongeveer de helft van onze vijftig machines huurde en waar men gewend was op basis van strakke juridische afspraken te werken. Ik zag al gauw in dat ik ook juridische ondersteuning nodig had.’’
MKB contract en juridische bedrijfsscan
Matthijs belandde via zijn assurantietussenpersoon bij Scholtens advocaten & adviseurs en begon met het afnemen van een laagdrempelig MKB-abonnement. In dat kader kwam mr. Mario Versendaal langs voor de juridische bedrijfsscan en dat leidde al tot het aanpassen en opstellen van de nodige stukken en contracten. Nadat de gesprekken met de grote klant, die behoorlijk dwingend was en ook met eigen bedrijfsjuristen werkte, steeds moeizamer verliepen, kreeg Matthijs ook contact met mr. Harry Scholtens. ,,Harry begeleidt me samen met Mario in de contacten met deze grote klant en we zijn het na best lange tijd uiteindelijk eens geworden over de vernieuwde huurvoorwaarden. Deze overeenkomst gaan we nu ook gebruiken om de contracten met de andere klanten te actualiseren. Dan is mijn bedrijf ook juridisch klaar voor de toekomst.’’
Goede samenwerking
Matthijs de Booij is zeer tevreden over de samenwerking met Scholtens advocaten & adviseurs. ,,Harry en Mario legden steeds goed uit waar ze mee bezig waren. Voor mij was dat taaie kost, maar ik kon het wel goed volgen. Wat me ook opviel is dat ze geen 9-tot-5-mentaliteit hebben. Als ik bijvoorbeeld aan het einde van de middag een mailtje met een belangrijke vraag stuurde, werd ik ’s avonds al teruggebeld met een antwoord. Ook over de kosten zijn ze zeer open. Ze verantwoorden alles, tot op de 5 minuten. Van mij hoeft dit eigenlijk niet eens zo specifiek. Ik weet dat het inhuren van een advocaat niet goedkoop is, maar ik ben nog nooit van een rekening geschrokken.’’